Mike : Takk for at du lyttet til markedsførings B2B-teknologi, podcasten fra Napier, hvor du kan finne ut hva som virkelig fungerer innen b2b-markedsføring i dag. Velkommen til markedsføring av b2b-teknologi, podcasten fra Napier. I dag har jeg Ash Jones med stor innflytelse på podcasten. Han er en ekspert på LinkedIn, og han hjelper noen av Storbritannias største administrerende direktører og grunnleggere med å bygge sin innflytelse på sosiale medier. Og velkommen til podcasten Ask.
Ash: Jeg gleder meg. Glad for å være her.
Mike : Flott. Ok. Så fortell oss litt om bakgrunnen din. Hvordan kom du inn i markedsføring på sosiale medier?
Ash : Um, hvordan jeg kom inn i markedsføring på sosiale medier var faktisk langt tilbake. Nå har jeg aldri svart på dette spørsmålet før, ikke snakket om dette faktisk.mobiltelefonnummerliste Jeg er Manchester City-fan, og jeg følger klubbens kontoer på sosiale medier. Og jeg har alltid syntes det de gjorde var veldig kult. Og jeg så en video en dag som ga som en bak kulissene til det sosiale medieteamet. Og jeg trodde det ville være en flott jobb. Så jeg bestemte meg for å studere på universitetet. Og jeg var litt eldre enn resten av menneskene i klassen min, jeg tror de fleste liker 18, 19, jeg var 25. Og jeg tenkte, når jeg er ferdig, kommer jeg til å være 28. Og alle andre kommer til å bli 21. Og de er, de er definitivt, jeg er definitivt mer late enn dem på den tiden. Så jeg trenger noe som kommer til å gi meg en fordel fordi de, de er yngre, og de har mer energi. Så jeg lette etter noe å gjøre ved siden av universitetet, og jeg møtte en som het Steven Bartlett. Og han startet oppstart. De kalles wall Park, som var en oppslagstavle for studenter, men på nett.
Og han droppet nettopp ut av universitetet, han var 18. Så jeg bestemte meg for å hjelpe ham med det en stund for dette var som i 2012. Det gjorde jeg i et par år med ham. Det var litt av og på mellom universitetet, men det ga meg noe å gjøre. Og så rundt den tiden kom ideen fra det prosjektet om et byrå som ikke var et byrå på den tiden, men for noe som heter sosial kjede. Og i 2014, sent i 2014, klarte Steve å med sin forretningspartner på den tiden, Don, de klarte å få investeringer, ideen om sosial kjede og begynne å bygge den ut. Og tanken bak var at de eide ganske mange sider på sosiale mediekanaler. Så som Facebook-sider, Instagram-sider, Twitter-kontoer, som alle var fokusert rundt nisjesamfunn, som fotball og mote og fitness og ting som ville appellere til unge mennesker. Og de utnytter de kanalene som noen ganger hadde millioner av følgere for å markedsføre merkevarer. Og det var tanken. Så sosial kjede ville ha en fotballside med 5 millioner følgere på Instagram. Og jeg vet ikke at et fotballrelatert merke sa at nyck ville komme til sosial kjede og si, hei, vi har denne kampanjen, vi ønsker å nå flere mennesker, vi ønsker å nå unge mennesker, kontoen din er ideell. La oss gjøre noe som var selve grunnleggende ideen om sosial kjede. Så Steven Dom fikk investering for den ideen. Og de spurte meg om jeg ville være med på det tidspunktet. Så som en del av grunnleggerteamet på social chain, og det var sent i 2014. Og spol frem til i dag. Og de gikk fra som fem av oss den gang. Og det er over 700 personer i den sosiale kjedegruppen.
Nå er sosial kjede også en del av en bredere gruppe. De ble børsnotert i fjor, med noen av de største merkene i verden, apple, Spotify, universal, Coca Cola, you name it. Ja, det er litt av en suksesshistorie for byråer de siste fire-fem årene. Og min rolle innenfor det var å hjelpe Steve med å bygge sin personlige merkevare på nettet. Så han hadde en Facebook-side, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat og LinkedIn. Og det var min jobb å vokse disse kanalene for ham og presse innholdet han skapte til de kanalene, og som gikk utrolig bra. Han har over 1,5 millioner følgere på tvers av sosiale plattformer nå, og jeg tror det er rettferdig å si at han er, om ikke Storbritannia, hans største markedsføringsinfluenser på nettet akkurat nå er definitivt en av de få beste. Så ja, det er hele opplevelsen av sosiale endringer. Steven Barlow for meg var en stor læringsopplevelse, og jeg bestemte meg for å selge min egen virksomhet og gjøre noe lignende som jeg har gjort med Steven for å hjelpe en administrerende direktør med å bruke sosiale medier til å bygge mer bevissthet for den virksomheten. Jeg begynte å tilby det som en tjeneste og opprettet min egen virksomhet rundt det for å hjelpe andre administrerende direktører og gründere. Og det er det jeg har gjort for. Det er toårsdagen min på mandag. Jeg har jobbet med noen få anerkjente mennesker underveis, som Mark Amani har ganske mange ting, og de er at Storbritannia er nummer én av hurtigmotemerket i boohoo-gruppen. Og Julian Hearn, som er grunnleggeren av hue til Storbritannia, hans raskest voksende selskap akkurat nå når det gjelder inntekter, tror jeg. Jeg jobber med Oliver Cookson, som er grunnleggeren av myprotein, myprotein, du vet, bransjeledere innen deres felt og e-handel. Så ja, noen andre anerkjente personer som jeg har jobbet med underveis siden jeg jobbet med Steve og som ikke har gått så bra. Og ja, det er litt av en whistlestop-tur.